Authentieke feedback geven is niet moeilijk!

feedback????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Je bent druk aan de slag om jouw bedrijf en jouw team tot een succes te maken. Toch zijn er soms momenten dat je je afvraagt of je wel op de juiste weg bent. Je ergert je soms aan je medewerkers, want je merkt dat ze soms afspraken niet nakomen of eerder naar huis gaan dan jij. Je wind je hierover op, maar je weet niet goed hoe je het aan moet pakken. Zijn ze soms minder gemotiveerd dan jij om hun doelen te behalen? Luister naar je innerlijke stem en kom in actie. Alleen door persoonlijk contact kom je erachter wat er speelt en hoe je de ander hierbij kunt helpen?

Een mooi voorbeeld trof ik laatst bij een klant die ontzettend graag wilde veranderen. Zij was net gestart met haar bedrijf samen met een compagnon en zat boordevol energie en goede ideeën. Alleen zij ergerde zich ontzettend aan het gedrag van haar compagnon. Ze irriteerde zich aan hoe zij met bepaalde zaken omging en zag niet meer hoe ze hier nog op een positieve manier een gesprek over kon voeren. Zij vroeg mij om advies en ik heb haar op weg geholpen met de volgende vijf stappen:

Stap 1

Wees je bewust dat de belangrijkste verandering altijd bij jezelf begint. Op het moment dat je merkt dat je je aan een bepaalde personen gaat storen, zegt dit in eerste instantie iets over jezelf. Probeer op zo’n moment de rust en ruimte te nemen voor een introspectie. Neem een time-out en probeer vanuit waardering naar de ander te kijken. Je zult zien dat jouw mening over de ander hierdoor positief zal veranderen.

Stap 2

Ga vervolgens vanuit waardering het gesprek aan met de ander. Zorg er wel voor dat je je oprecht openstelt voor de ander, dit is de enige manier waarop de ander zich ook naar jou toe zal openen. En neem de  tijd voor het gesprek, als je gehaast bent dan voelt de ander dat en dit zal effect hebben op het verdere verloop van het gesprek.

Stap 3

Geef aan dat je oog hebt voor wat goed gaat en maak vervolgens duidelijk wat je graag anders zou willen. Spreek aan op gedrag zonder dat je schaamte of schuldgevoelens losmaakt. Ben hierin bereidt om te luisteren naar de ander, vragen te stellen en te accepteren dat je het probleem nog niet volledig doorziet.

Stap 4

Geef aan dat je de sterke punten ziet en bedenk samen hoe deze ingezet kunnen worden om de zwakke punten aan te pakken. Toon je bereidt verantwoordelijkheid te nemen voor jouw aandeel. Praat over hoe het oplossen van het probleem kansen biedt om te groeien en stel je tijdens het gesprek steeds een kwetsbaar en open op. De ander voelt zich zo gezien en gewaardeerd en zal hierdoor veel eerder in beweging komen.

Stap 5

Bedankt ten slotte oprecht voor de inspanningen van de ander en maak concrete afspraken over de opvolging. Handig is om direct een nieuwe afspraak in te plannen voor een evaluatie, dit vraagt van jullie allebei om commitment en biedt de gelegenheid bewust te werken aan de nieuwe doelen!

Ik kan je alvast vertellen dat mijn klant direct aan de slag is gegaan met het advies en mij heeft laten weten  veel vooruitgang geboekt te hebben in de werkrelatie met haar compagnon. Sterker nog het gaf hen beiden enorm veel vertrouwen in de ingezette samenwerking. Hieruit blijkt dat je met het geven van feedback op een positieve manier zelfs tot empowerment van de ander en elkaar kan leiden. Op deze manier creëer je zelfs een win-win situatie! Ik nodig je hierbij uit om te reageren op deze blog en te delen wat jouw ervaringen zijn met het geven en krijgen van feedback. Zijn deze positief of kan er nog veel verbeterd worden?

Ik wens je heel veel succes in het aangaan van jouw feedback gesprek en ik hoor heel graag hoe het is gegaan! Mocht je behoefte hebben aan persoonlijke input voorafgaand aan jouw feedback gesprek, neem dan gerust contact met me op en ik geef jouw gratis feedback! Dit zorgt ervoor dat je volledig ontspannen het gesprek in kunt gaan.

 

Facebooktwitterlinkedin